11 Kasım 2012 Pazar

EĞİTİMDE MATERYAL KULLANIMI


EĞİTİMDE BİLİŞSEL DÜZEYE GÖRE MATERYAL KULLANIMI


   Eğitim amacı güden ve eğitimin hedeflerine ulaşması konusunda eğitimin bilişsel düzeye göre ve bu düzeyin materyal seçiminde nasıl davranılması gerektiğini açıklayacağız.         

   Öncelikle bilişsel düzeyin kapsamından bahsedecek olursak kısaca verilecek eğitimin uygulanacak kitleye uygunluğu diyebiliriz. Yani burada eğitimi gerçekleştiren kişinin eğitimini gerçekleştireceği hedef kitlesinin bilgi düzeyini iyi bilmesi ve buna paralel olarak bilgi düzeyine göre eğitiminde kullanacağı materyalleri seçmelidir.

    Günümüzde eğitimde materyal kullanımı oldukça artmış ve eğitimin hedeflerine ulaşması konusun da daha da iyiyi gitmesine yardımcı olmaktadır. Bu kullanılan materyallerin öğrencide ne gibi değişiklikler yarattığına değinirsek. Öncelikle öğrencinin derse olan ilgisinin arttığını ve sıkıcılıktan kurtardığını söyleyebiliriz. Ders de etkin olan sadece öğretmen değil aynı zamanda öğrencide etkin oluyor. Dersler daha zevkli bir hal alıyor. Kullanılan zamanının daha kısa olduğu gözlemleniyor ve neticede etkili bir öğretim sağlanıyor.

      Bilişsel düzeyde materyal kullanımını açıklamak için üç gurubun olduğunu ve bu gurupların ilköğretim, ortaöğretim ve lisedeki öğrenciler olduğunu varsayarak bunlara materyal seçimini ve kullanımını açıklayalım.
    
     İlk olarak ilköğretim düzeyindeki öğrencilere materyal seçimini ve kullanımını açıklayalım. Bu bilişsel düzeydeki çocuklar somut işlemler döneminde olduğu için daha çok bu yönde materyal seçilmelidir. Bu düzeydeki çocuklar görsel-işitsel ağırlıklı eğitime tabi tutulmalıdırlar. Görsel-işitsel materyal olarak projeksiyon, video ve cd leri örnek olarak verebiliriz. Bu yaştaki çocuklar dersten çabuk sıkıldıkları için oyun tabanlı eğitiminde çocuklar üzerinde etkili olacağını söyleyebiliriz.
    
     İkinci gurup olarak ortaöğretim öğrencilerini ele alırsak; bu seviyedeki öğrencilerin kullandıkları araçlarda ilköğretim 4. ve 5. Sınıf ların kullandığı araçlarla paralellik gösterir. Bu düzeyin eğitiminde soyut kavramlarda kullanılabilir. Bu düzeyde de görsel-işitsel materyaller kullanılabileceği gibi uygulamalı materyallerde kullanılabilir. Buna örnek olarak eğitim için hazırlanmış yazılımları verebiliriz.
   
     Üçüncü gurup olan lise düzeyindeki öğrencilere gelecek olursak bu bilişsel düzeydeki öğrenciler daha çok uygulamalı eğitime tabi tutulmalıdırlar. Öğrenciler derste aktif olmaya teşvik edilmelidirler. Derslerde sunumlara ve ders ile ilgili videolara yer verilmelidir. Bu şekilde öğrencilerin dersten sıkılması ve dersin veriminin de pozitif olacağı görülecektir. Öğrencilere öğrendiği konular ile ilgili basit programlar yapılmasını veya ödevlerle dersi pekiştirmesi sağlanabilir.
    
     Sonuç olarak eğitimde materyal kullanırken bilişsel düzeyi göz önüne almanın ve buna göre materyal seçiminin yapılması eğitimin verimini olumlu yönde olacağını anlattık. İleride öğretmen olacak arkadaşların da bu düzeyde hareket etmeleri temennisiyle..  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder