EĞİTİMDE BİLİŞSEL DÜZEYE GÖRE MATERYAL
KULLANIMI
Eğitim amacı güden ve eğitimin
hedeflerine ulaşması konusunda eğitimin bilişsel düzeye göre ve bu düzeyin
materyal seçiminde nasıl davranılması gerektiğini açıklayacağız.
Öncelikle
bilişsel düzeyin kapsamından bahsedecek olursak kısaca verilecek eğitimin
uygulanacak kitleye uygunluğu diyebiliriz. Yani burada eğitimi gerçekleştiren
kişinin eğitimini gerçekleştireceği hedef kitlesinin bilgi düzeyini iyi bilmesi
ve buna paralel olarak bilgi düzeyine göre eğitiminde kullanacağı materyalleri
seçmelidir.
Günümüzde eğitimde materyal kullanımı
oldukça artmış ve eğitimin hedeflerine ulaşması konusun da daha da iyiyi
gitmesine yardımcı olmaktadır. Bu kullanılan materyallerin öğrencide ne gibi
değişiklikler yarattığına değinirsek. Öncelikle öğrencinin derse olan ilgisinin
arttığını ve sıkıcılıktan kurtardığını söyleyebiliriz. Ders de etkin olan sadece
öğretmen değil aynı zamanda öğrencide etkin oluyor. Dersler daha zevkli bir hal
alıyor. Kullanılan zamanının daha kısa olduğu gözlemleniyor ve neticede etkili
bir öğretim sağlanıyor.
Bilişsel düzeyde materyal kullanımını
açıklamak için üç gurubun olduğunu ve bu gurupların ilköğretim, ortaöğretim ve
lisedeki öğrenciler olduğunu varsayarak bunlara materyal seçimini ve
kullanımını açıklayalım.
İlk olarak ilköğretim düzeyindeki
öğrencilere materyal seçimini ve kullanımını açıklayalım. Bu bilişsel düzeydeki
çocuklar somut işlemler döneminde olduğu için daha çok bu yönde materyal
seçilmelidir. Bu düzeydeki çocuklar görsel-işitsel ağırlıklı eğitime tabi
tutulmalıdırlar. Görsel-işitsel materyal olarak projeksiyon, video ve cd leri
örnek olarak verebiliriz. Bu yaştaki çocuklar dersten çabuk sıkıldıkları için
oyun tabanlı eğitiminde çocuklar üzerinde etkili olacağını söyleyebiliriz.
İkinci gurup olarak ortaöğretim
öğrencilerini ele alırsak; bu seviyedeki öğrencilerin kullandıkları araçlarda
ilköğretim 4. ve 5. Sınıf ların kullandığı araçlarla paralellik gösterir. Bu
düzeyin eğitiminde soyut kavramlarda kullanılabilir. Bu düzeyde de
görsel-işitsel materyaller kullanılabileceği gibi uygulamalı materyallerde
kullanılabilir. Buna örnek olarak eğitim için hazırlanmış yazılımları
verebiliriz.
Üçüncü gurup olan lise düzeyindeki
öğrencilere gelecek olursak bu bilişsel düzeydeki öğrenciler daha çok
uygulamalı eğitime tabi tutulmalıdırlar. Öğrenciler derste aktif olmaya teşvik
edilmelidirler. Derslerde sunumlara ve ders ile ilgili videolara yer
verilmelidir. Bu şekilde öğrencilerin dersten sıkılması ve dersin veriminin de
pozitif olacağı görülecektir. Öğrencilere öğrendiği konular ile ilgili basit
programlar yapılmasını veya ödevlerle dersi pekiştirmesi sağlanabilir.
Sonuç olarak eğitimde materyal kullanırken bilişsel
düzeyi göz önüne almanın ve buna göre materyal seçiminin yapılması eğitimin
verimini olumlu yönde olacağını anlattık. İleride öğretmen olacak arkadaşların
da bu düzeyde hareket etmeleri temennisiyle..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder