ÇOKLU ORTAM TASARIMI 2. HAFTA
Mayerin Çoklu Ortam İlkeleri
Bu haftaki konumuz Bilişsel
değişime odaklanan öğrenme kuramları ve çoklu ortam alanında yapılan araştırma
bulgularından yola çıkan Mayer, teknoloji tabanlı öğretimsel çoklu ortam
tasarımına yol gösterici 12 ilkeden söz etmektedir. Bunlar:
- Çoklu Ortam
- Konumsal Yakınlık
- Zamansal Yakınlık
- Tutarlılık
- Gereksizlik
- Dikkat Çekme
- Kişileştirme
- Ses
- Resim
- Biçim
- Ön Alıştırma
- Parçalama Bölme
Mayer, çoklu ortam tasarım ilkelerini
yukardaki ilkeler olarak tanımlamıştır. Bu ilkeleri açıklayacak olursak;
1) Çoklu Ortam
Resim ve yazının birlikte sunulduğu
ortamlarda öğrenme, sadece yazıdan oluşan öğrenme ortamlarına göre daha iyi
olur.
2) Tutarlılık İlkesi
Konu dışı materyaller tasarımın dışında
tutulursa öğrenme daha iyi olur. Konu ile alakası olmayan, birbirinden farklı
materyallerin kullanılması öğrenenler üzerinde farklı anlamalara, kavram
karmaşasına ve konunun dışına sapmaya neden olabilir.
3) Dikkat Çekme İlkesi
Tasarım yaparken önemli görülen sözcük
ve resimler vurgulandığında öğrenme daha iyi olur. Öğrenenin dikkatini dersteki
önemli(anahtar) ögelere, kavramlara çeker ve bu ögeler arasında iyi bir ilişki
kurmasını sağlayarak konu dışı işlemleri azaltırız. Dikkat çekme aslında
öğrenene yeni bir şeyler öğretmemektedir. Sadece anlatılmak istenen konunun
daha kalıcı olmasını sağlamaktadır.
4) Gereksizlik İlkesi
Öğrenme açısından resimlerin ve sözlü
anlatımın birlikte kullanıldığı durumlar, resim, sözlü anlatım ve metinin
birlikte kullanıldığı durumlara göre daha iyi sonuçlar vermektedir. Aynı anda
birçok ögenin verilmesi bilişsel kanala yükleme yapacağından dolayı iyi bir
öğrenme söz konusu olmayacaktır.
5) Konumsal Yakınlık İlkesi
Birbiri ile ilişkili metinlerin ve resimlerin
sayfada ya da ekran üzerinde birbirlerine yakın olması durumunda öğrenme daha
iyi olur. Bu durumun dışındaki durumlarda ise konunun anlaşılma oranı
düşecektir.
6) Zamansal Yakınlık İlkesi
Birbiri ile ilişkili metinlerin ve
resimlerin aynı anda sunulduğu ortamlarda öğrenme daha iyi olur. Örneğin bir
konu anlatıldıktan 5 dk. sonra o konu ile ilgili resim gösterilirse o konunun
öğrenilme oranı daha az olur.
7) Kişileştirme İlkesi
Günlük dil kullanılan ortamlarda yani
kişinin daha iyi anladığı dilin kullanıldığı ortamlarda akademik dil kullanılan
ortamlara göre öğrenme daha iyi olur.
8) Ses İlkesi
Sözlü anlatımın insan sesi ile verilmesi
durumunda öğrenme, makine sesi ile verilmesine göre daha iyi olur.
9) Resim
Konuşan kişinin resminin görülmesi, öğrenmenin
daha iyi olmasını sağlar. Ama konuşan kişinin öğrenenlerle aynı ortamda olması
çok daha iyi bir öğrenme sağlayacaktır.
10) Biçim
Resim ve anlatımın birlikte sunulduğu
ortamlarda öğrenme, resim ve yazının birlikte sunulduğu ortamlara göre daha iyi
olur. Yazının ve animasyonun birlikte sunulması, öğrenenin bilişsel sistemine
gözleri aracılığı ile girerler ve bu da görsel sistemde aşırı yüklemeye neden
olur.
11) Ön Alıştırma
Öğrenilecek önemli kavramlar ve bu
kavramların özellikleri önceden bilindiğinde öğrenme daha iyi olur. Öğrenenlere
konuyu anlatmadan önce konunun akışının anlatımı yapılmalıdır.
12) Parçalama – Bölme İlkesi
Konunun uygun biçimde bölümlere
ayrıldığı durumlarda öğrenme, konunun bölümlere ayrılmadan verilmesine göre
daha iyi olur. Yani öğrenmenin oranını artar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder